Resevillkor expressbuss

 

Bokningsregler för Blåklintsexpressen 

1. Bagage

Varje resenär har rätt att medföra 2 väskor kostnadsfritt. Handbagage som ej gör intrång på andras utrymme eller utgör hinder för passagerare får tas med in i bussen. Av säkerhetsskäl får väskor ej placeras i mittgången under resan. Det är varje resenärs skyldighet att sätta namn och adress på resgodset. Se till att du vid avstigning har rätt bagage. Förlorat, skadat eller förkommit bagage ersättes ej, såvida inte Blåklintsbuss AB anses vara vållande till skadan.

2. Barn

En pasagerare räknas som barn till den dag han/hon fyller 13 år. Blåklintsbuss tar inte särskilt ansvar för barn, utan målsman alltid ansvarig.

3. Ungdom

En passagerare räknas som ungdom från den dag han/hon fyller 13 år till den dag han/hon fyller 26 år. (Måste kunna styrkas med legitimation.)

4. Studerande

En passagerare med giltigt verifikat från Studentkortet, CSN, Mecenat eller Membit.

5. Pensionär

Ålders- eller förtidspensionär skall kunna styrka ålder eller visa upp intyg från försäkringskassan.

6. Ordinarie pris

Ordinarie pris är resans pris före internetrabatt. Ordinarie pris gäller veckans alla dagar.

7. Dagspris

Vid resa T&R samma dag betalar du endast 80 kr för återresan.
(Detta förutsätter att resan är förbokad via internet eller telefon.)
Hela resan betals vid första påstigning.

8. Internetpriser

Vid bokning och betalning via internet har du alltid 40 kr rabatt/person.

9. Bokning och betalning

Biljett bokas/betalas online via denna hemsida.  Observera att bokningen stängs 1 timma före avgång från turens utgångshållplats. Plats (till ordinarie pris) kan även bokas via telefon under kontorstid och betalas då med kort i bussen.

Bokning garanterar plats.


Kund utan bokad biljett får medfölja i mån av plats och betalar då (ordinarie pris) med kort i bussen.

10. Bussar

Trafiken körs med turistbussar, som har säkerhetsbälten på alla platser, toalett, aircondition och fällbara stolar. Vid större helger och p g a oförutsedda händelser (force majeure) kan ersättningsbussar tas i trafik.

11. Bälten

Bälten finns på samtliga platser och skall enligt lag användas. Målsman ansvarar för att barn är fastspända.

12. Hållplatser i Stockholm

Vissa av våra turer ankommer/avgår från Cityterminalen i Stockholm. På informationstavlorna kan du se vilken gate Blåklintsexpressen avgår från. Andra turer trafikerar endast Viking Line terminalen vid Stadsgårdskajen i Stockholm.

13. Övriga hållplatser

Bussen stannar endast på hållplatser som är angivna i tidtabellen.

14. Cyklar

Cyklar får medtas i mån av plats mot en avgift på 50 SEK. Ring oss under kontorstid för att kontrollera om plats finns.

15. Sällskapsdjur

Hundar och andra djur medtas mot avgift; bokas via internet. Ledarhund följer med avgiftsfritt.

16. Förseningar

Om bussen är mer än 45 minuter sen till ankomstorten erhåller kunden (efter överenskommelse med Blåklintsbuss AB på telefon 0142-121 50) en ny biljett motsvarande den bokade i kompensation. Förseningar understigande 45 minuter ger ingen rätt till ersättning.
Om förseningen orsakas av väder- eller trafikstörningar som Blåklintsbuss inte råder över, utgår ingen ersättning. För förseningar som orsakas av händelser som kan hänföras till Force majeure utgår ej heller någon ersättning.

17. Avbokning

Tillägg för avbokningsskydd kan göras mot en avgift av 30 kr per biljett. Är avbokningsskydd köpt, återbetalas hela biljettpriset. Avbokning måste göras senast 24 tim före avresa

18. Rökning

Rökning är inte tillåtet på våra bussar och förbudet gäller även på toaletten. Överträdelse medför omedelbar avvisning från bussen.

19. Samtrafik

Blåklintsbuss har ingen samtrafik med tåg eller andra busslinjer.

20. Öppettider

Vår resebutik i Mjölby har öppet helgfria vardagar kl 08.00-16.00.

21. Telefontider

Helgfria vardagar kl 09.00-16.00.

22. Betalningsalternativ via telefon: Klarna - Swish - Kortbetalning - Faktura

Vid betalning med kort, läser kortinnehavaren upp efterfrågade uppgifter för agenten i telefon,
och pengarna kommer att dras direkt!
OBS! Kortuppgifterna sparas ej hos oss.

Betalning mot faktura sker utan faktureringsavgift, och skickas ut via Svea Webpay.
Bokar du som privatkund (Personnummer) så skickas fakturan till din folkbokföringsadress.
Bokar du som företagskund (Org.nr) så skickas fakturan till en av de eventuellt flera adresserna som företaget är registrerat på hos skatteverket. 

Fakturan betalas inom 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift.
Dröjsmålsränta utgår med 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas därefter fakturan till inkasso.
 
 

23. Betalningsalternativ online: Klarna - Swish


Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.

Genom att klicka på "Bekräfta Bokning" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor

Vänligen observera att vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på klarna.com.
För information om din betalning, kontakta Klarnas Kundservice.
Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.com, under ”Mina sidor”.


Få först. Betala sen.

Få en faktura på ditt köp, som skickas per e-post till den angivna e-postadressen.
Fakturan har 14 dagars betaltid, men du kan själv välja att förlänga den.

När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.



Betala direkt.

Betala direkt med ditt anslutna bankkonto, och verifiera dig med BankID.
Aktivera tjänsten genom att logga in hos Klarna via app eller hemsida.


Klarna kortbetalning.

Betala med kort i samband med ditt köp, och ange dina kortuppgifter.
Vidare verifiering med BankID kan skilja sig beroende på bank.

Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.


Vid val av betalning med Swish så kommer vi att skicka en betalningsförfrågan till din Swish-app, det sker i samband med att du bekräftar din bokning.

Observera att det mobiltelefonnummer du skriver in under bokningsprocessen är det som kommer tillfrågas via Swish.
 

24. Betalningsalternativ ombord: Kortbetalning - Swish

 

Kortbetalning

Korbetalning ombord görs direkt till chauffören, då använder vi iZettle kortbetalning. Det fungerar som att handla i vilken fysisk butik som helst, kortet förs in i läsaren och koden skrivs in. Kvitto får du naturligtvis.

 

Swish

Vid betalning med Swish, skickas en betalningsförfrågan till din Swish-app via det telefonnummer du uppger. 
Betalningen bekräftar du med ditt BankID.
Chauffören bekräftar sedan att betalningen är mottagen.